DOWNLOAD BAHAN KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)

KLIK DI SINI ATAU BANNER UNTUK DOWNLOAD BAHAN KSSR TAHUN 1

Thursday, December 02, 2010

Dunia Sains & Teknologi ganti Sains dalam KSSR

Dunia Sains & Teknologi (DST) akan menggantikan Sains dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pelaksanaan 2011 yang bermula dengan tahun 1.

Peruntukan Masa DST - 60 waktu (30 minit satu waktu)
Sains - 48 waktu
TMK - 12 waktu
Jadual waktu dalam seminggu - 2 waktu

Bilangan Hari Belajar - 210 hari
Bersamaan - 30 minggu
Maka dalam 1 minggu - 2 waktu
Penjadualan DST dalam seminggu - 2 waktu (30 minit x 2=60 minit)

Berikut disyorkan bagaimana tuan boleh melaksanakan tugasan ini dalam tempoh tersebut tanpa mengabaikan sebahagianya dengan pembelajaran murid begitu menyeronokkan dengan pelbagai akiviti amali untuk memperkayakan KPS dan KMS.

Masa khas TMK - 12 waktu
TMK khas ini perlu diselesaikan lebih awal dengan peranan Tuan untuk menyelesaikannya silibus ini ( Guru modul yang lain tak perlu mengajar murid ini dengan TMK Khas ini)

12 waktu = 6 minggu ;Bererti mulai minggu 1 hingga minggu ke 6, Guru DST perlu selesaikannya. Guru selain DST terus melaksanakan P & P mulai minggu 1 lagi tanpa menerapkan unsur TMK, unsur EMK yang lain iaitu Keusahawanan dan Kreativii & Inovasi perlu diterapkan. TMK akan diserapkan sepenunhnya mulai minggu ke 7 sehingga ke akhir tahun persekolahan bagi semua disiplin ilmu.

Guru DST mulai melaksanan P & P DST sebenarnya mulai minggu ke 7 menerapkan semua EMK mengikut perancangan pengajaran yang dibua sebelumnya. EMK ini boleh melibatkan semua elemennya atau gabungannya atau salah satu daripadanya.Bertujuan menyeronokkan proses P & P guru-pelajar.

No comments:

Popular Posts

Hubungi Kami

Nama Anda :
Email Anda:
Subject :
Message :
Image (case-sensitive):